Zespół Szkół Ekonomiczno-Usługowych im. Stanisława Staszica w Bytowie

Projekt - „Dobry zawód- lepsza przyszłość”
Informacja o projekcie Kompetentni na starcie
Remont i przebudowa sali do lekcji fizyki na salę do zajęć nauki gastronomii wraz z wyposażeniem w Zespole Szkół Ekonomiczno – Usługowych

FINAŁ AKADEMII NOWOCZESNEGO PATRIOTYZMU

Byliśmy w pięknym Krakowie

„Akademia Nowoczesnego Patriotyzmu to jedna z największych kuźni młodzieżowych projektów społecznych i inkubator przyszłych elit!” – tak o projekcie ANP mówią jego twórcy , Klub Jagielloński, działający przy wydziale prawa UJ. Członkowie dodają, że pracują dla dobra Polski i tej samej postawy uczą młodzież: profesjonalnie i praktycznie, na poważnie i z uśmiechem. Łącząc tradycję z nowoczesnością realizują trzy ścieżki działalności: pielęgnujemy kulturę pamięci, przygotowujemy do samorządności i promujemy patriotyzm gospodarczy. I właśnie w taki projekt zaangażowaliśmy się my, młodzież ekonoma.

Najpierw braliśmy udział w 3 blokach warsztatów – grach symulacyjnych: Parlament 2.0, Moje miasto oraz w zajęciach: „Od narzekania do działania”. Potem wykonaliśmy 3 zadania konkursowe, w tym praktyczny projekt społeczny. Nasz miał dość szeroki zasięg – objął kilka bytowskich szkół i przedszkole – i polegał na pisaniu listów do chorych dzieci, których profile funkcjonują w ramach Fundacji „Marzycielska poczta”. To dzieci w różnym wieku i z różnymi dolegliwościami. Łączy je to, że przez swoje niedomagania są wykluczone z normalnego funkcjonowania, z kontaktów rówieśniczych, spędzają czas na oddziałach szpitalnych lub w domach. Listy są dla nich namiastką kontaktu ze światem. W sumie zebraliśmy ponad 150 listów i rozesłaliśmy je do adresatów. Nasze działania odbywały się pod kierunkiem pań Elżbiety Pałasz i Hanny Finster-Wirkus.

Za działanie społeczne zostaliśmy wyróżnieni zaproszeniem na galę finałową projektu do Krakowa. Znaleźliśmy się wśród ponad 70 szkół z całej Polski i spędziliśmy wspaniałe 2 dni. Pierwszego braliśmy udział w grach ulicznych, poznając miasto w bardzo intensywny i ciekawy sposób i integrując się z innymi uczestnikami m.in. na koncertach i zwiedzając Kraków. Drugiego dnia odbyła się gala na wydziale prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, podczas której każda z obecnych szkół przedstawiała przed komisją zrealizowany projekt społeczny. Było to ciekawe i inspirujące, bo zachęciło nas do podejmowania kolejnych działań i wciągania w to naszych kolegów i koleżanek.

Czas w Krakowie spędziliśmy bardzo twórczo. Zdążyliśmy zwiedzić Wawel, pożydowską dzielnicę Kazimierz , byliśmy na Skałce w podziemiach kościoła obejrzeliśmy miejsce spoczynku m.in. Czesława Miłosza, Jana Długosza, Stanisława Wyspiańskiego czy Adama Asnyka. Poza tym intensywnie poznawaliśmy stary Kraków: Rynek, Kościół Mariacki, kościół o. Franciszkanów z witrażami W. Wyspiańskiego, przylegające do rynku urokliwe uliczki z ważnymi miejscami dla naszej kultury czy historii.

Wróciliśmy pełni wrażeń i z zastrzykiem pozytywnej energii, by podejmować jakieś ciekawe działania dla dobra wspólnego.

Opiekunem naszego wypadu była pani Hania .